lauantai 17. joulukuuta 2011

Joulukalenterin 17. luukku: Köpiksen joulu

Torstaiaamuna herätyskello pirahti soimaan 5n aikaan. Lentomme Kööpenhaminaan lähti hieman 7n jälkeen, niinpä kolme innostunutta (ja hitusen väsynyttä) matkustajaa, minä, Mirkkuli ja tanskalainen ystävämme Christina, kapusi bussiin ja suuntasi kentälle.

Pääkaupunkiin perille päästyämme väsyneenä ja nälkäisenä, päätimme ihan ensimmäiseksi mennä aamubrunssille erääseen kahvilaan. Brunssi oli massiivininen, herkullinen ja todella täyttävä!

Herkkubrunssi sisälsi mm. kahta erilaista leipää, munia ja pekonia, hedelmiä, päivän kakun sekä smoothien. :)

Kun mahat oli täynnä ja kahvi hieman herättänyt suuntasimme erääseen torniin, josta näkymä kaupunkiin oli upea! Edes kylmä, kova tuuli ei häirinnyt maisemia ihailtaessa.

Matkalla alas oli "pussauspenkki" mistelioksan kera, jossa hetken Mirkkuli odotti mutta ei tullut pusua. :/

Ylösnousu tätä pitkin oli ihan hyvä reisi- ja pepputreeni :D
Kuvassa ystävämme ja loistava matkaoppaamme Christina :)

Kiertelimme ja shoppailimme paljon kaupungilla muun muassa joululahjoja etsien. Myös kaupat ja tavaratalot olivat tulvillaan joulua.

Lopulta kun ilta alkoi pimentyä menimme paikkaan, jota olin odottanut jo kovasti: Tivoliin! Joka vuosi teema vaihtuu ja sen myötä myös koristelut. Tämän vuoden venäläisteema oli kyllä mielestäni näyttävä. Ja jos joku ihmetteli minne kaikki jouluvalot on kadonnut voin ilokseni kertoa, että löysimme ne! Katsokaa vaikka itse tätä valoloistoa! Se oli AIVAN MIELETÖN!

Tivoliin sisääntulo.

Kaunis sydänpuu.

Vuoristorata, jota myös meidän piti kokeilla.
Aina kun vaunu ajoi rataa pitkin valot vaihtoivat väriä punaiseksi!

Upea palatsirakennus ja valojoutsenet.

Kun olimme aikamme kierrelleet ja testailleet laitteita suuntasimme Christinan tädin ja sedän luo, jossa saimme yöpyä. Asunto oli kaunis kolme kerroksinen rivitalo ja oikein sievä. He olivat valmistaneet meille ruokaa ja pääsimmekin lähes heti saavuttuamme syömään. Molemmat kyselivät kovasti kuinka olemme viihtyneet Tanskassa ja olivat hyvin kiinnostuneita Suomesta. Ilta sujui kaikinpuolin oikein leppoisasti, kunnes aikainen herätys alkoi painaa liikaa päälle ja painelimme nukkumaan.

Seuraavana aamuna pääsimme Christinan tädin kyydillä keskustaan (heiltä kun oli reilu puolituntia Köpiksen keskustaan). Ajoimme rantatietä pitkin, jossa useilla tanskalaisilla julkkiksilla ja muilla rikkailla oli upeita, näyttäviä taloja. Näimme myös kuningattaren upean linnan vartioineen.

Lopulta meidät jätettiin keskustaan Christianian portille ja niinpä hipsimme katselemaan ja kummastelemaan vapaata kaupunkia. Kristiania on siis vapaa kaupunki, joka on perustettu 40 vuotta sitten, 1971, entiselle armeijan kasarmialueelle. Nimitys vapaa kaupunki tulee siitä, että muun muassa kannabiksen käyttö on siellä sallittua. Tanska on useasti ollut Kristianiaa vastaan, mutta nykyisin valtaosa kuitenkin kannattaa sitä. "Miksi häiritsisimme heitä kun eivät hekään häiritse meitä" oli myös Christinan kommentti. Koska muualla Tanskassa kannabiksen myynti on edelleen kiellettyä, sisällä Kristianiassa ei saanut kuvata, joten minulla on vain kuva portilta sekä upeasta graffitista pois lähtissämme.

Ulos mennessä saman kyltin takana luki teksti: "You're now entering EU."

"Clean water, peace and clean air"

Tämän jälkeen kävimme vielä kiertelemässä erästä ostoskeskusta lähellä kenttää, kunnes kello alkoi olla jo melko paljon ja oli aika lähteä kentälle. Uupuneina, jalat kipeinä mutta onnellisina ja iloisina onnistuneesta matkasta, kolme reissumiestä palasi takaisin Aalborgin kotiin. Kauemminkin olisin tietysti Kööpenhaminassa viihtynyt, mutta mukavaa oli palata myös omaan kotiin. Home sweet home :)

Matkan aikana myös jouluaaton suunnitelmani lopultakin selvisi: Christinan vanhemmat pyysivät minut viettämään joulua heidän kanssaan, mikäli minulle muita suunnitelmia ei tule. Pääsen siis (aivan kuten olin toivonutkin) viettämään aitoa tanskalaista joulua, tanskalaisessa kodissa! Odotan sitä todella innolla!! :)

Loppuun aiheeseen liittyvä laulu sekä yksi suosikki joululauluista, jonka kuulin vasta tänä jouluna! Enjoy :)

1. HÖÖ. Miks mirkkuli ei saanu suukkoo :/ aika mälsä. Ja kannabisreissut.huoh, voi jape.

milouh* (8päivän päästä <3 hiii!)

2. Ja täääh! kuuntelin kappaleen mitä et muka oo kuullu!äiti on kyllä tätä kuunnellu ja laulanu,niih!

milouh again*

3. en tienny et on!! ja mitka kannabis reissut??